Kanhave Yderligere oplysninger

Sælvig

Færgesejlads gennem tiden

Kanhave

Specifikationer:

BRT:

NRT:

Længde:

Bredde:

Dybdegang:

Fribord:

Passagerer:

Personbiler:

Hastighed:

Byggeår:

Kilde:

4630 Ton

1389

91 m

16,2 m

3,5 m

XXXX

600

100XXXX

100

2009

Historie:

Nok den færge der har fået mest omtale i negativ retning. Den blev bygget på et græsk værft.

 

Byggeriet forløb langt fra gnidningsfrit. Der var næsten ikke den ting der ikke var i vejen og som skulle laves om.

 

Da den endelig kom til Danmark var den ca. 9 måneder forsinket og langt fra færdig. Den blev oplagt i Hou og ca. 100 personer blev sat til at gøre den færdig og godkendt af søfartsstyrelsen. I følge Samsø Posten d. 24/6 2009 var det til en samlet timeløn på ca. 50.000 Dkr.

 

Bare en lille ting som man ikke havde tænkt på i Grækenland var at hvis der opstod brand og sprinklerne gik i gang ville skibet måske synke. Der var ikke lavet hulle i siden så vandet kunne løbe ud.

 

Underlasten hvor der var planlagt plads til 14 biler måtte svejses til. Denne underlast var lovlig i Grækenland men ikke i Danmark.

 

Da skibet skulle til at tages i brug opdagede man at færgelejerne var konstrueret forkert så det skulle laves om.

 

Endelig d. 13/7 2009 kom skibet på sin jomfrurejse. Men der skulle ikke gå lang tid før der var alvorlige problemer. D. 8/8 udbrød der brand i maskinrummet. Dette blev varslet over højtaler anlæget men det virkede kun i den ene ende af skibet så de passagerer som sad i den anden ende opdagede faktisk intet før man fant ud af at der var gratis kaffe.

 

Der kunne skrives meget mere om denne færge. Færgen kom senere til at sejle Ballen - Kalundborg